.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیین آغاز سال نو 1525 تبری مازندرانی ها

آیین ویژه سنتی 26 عید ماه طبری با سال نو تبری به سال 1525 با جشن باشکوهی در آمل برگزار شد.
به گزارش شمال نيوز، این مراسم که به جشن مردگان نیز معروف است،با آداب خاصی و با احترام به ایام پرفیض ماه رمضان با حضور پرشور مردم فرهنگ دوست شهرستان آمل در محوطه هتل این شهر برگزار شد.

در این مراسم باستانی،بازیهای بومی ومحلی،مجمه سری،نوروزماه خوانی،تشت لاک سما و رقص محلی با لباس های سنتی مردم مازندران برگزار شد.

اجرای شعر خوانی و موسیقی محلی توسط شاعران و هنرمندان مازندران از برنامه های دیگر عید نوروز تبری مازندرانی ها در آمل بود.

براساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خون‌خواهی پدرش جمشید شاه ضحاک پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند کوه به بند می‌کشد،مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می‌دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می‌دارند.

مسئول برگزاری این آیین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مازندران گفت:مراسم سنتی 26 عید ماه از قدیمی ترین جشن های مردم مازندران استکه در تقویم تبری استان نیز ثبت شده است.

ایاز افزود: این جشن در سال های گذشته احیا شده است و هم اکنون به صورت سالانه در در کنار احترام به بزرگترها که از اهمیت بالایی در فرهنگ ملی و اسلامی ما برخوردار است، برگزار می شود.

وی همچنین از برگزاری دیگر مراسم های سنتی در احیای مازندران شامل تیرماه سیزده شو، موسیقی محلی خطه شمال، نوروزخوانی از نیمه دوم امسال در شهرستان آمل خبر داد.

در این مراسم از خدمات و تلاش های چندین ساله حشمت اله ایاز مسئول انجمن بومی وسرود اداره فرهنگ وارشاد اسلامی در احیا واشاعه آیین های سنتی وبومی محلی در میان نسل جوان جامعه قدردانی شد. /ف


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.